Gefeliciteerd met de aankoop van uw nieuwe vouwfiets! Hieronder, kunt u de instructies en tips raadplegen om uw vouwfiets rijklaar te maken en onderhouden.

Bij ontvangst van uw nieuwe vouwfiets, moet deze eerste worden gecontroleerd voordat u hem in gebruik neemt. Denk hierbij aan vastzittende onderdelen. Maak voor het uitvoeren van de controles gebruik van de onderstaande tips.

Vouwfiets Uitpakken en Controleren:

1) Uitpakken: haal de fiets uit de verpakking. Maak alle delen die aan de fiets zijn vastgebonden los en verwijder het beschermmateriaal. Controleer of er geen losse delen in de verpakking zijn achtergebleven.
2) Vouwmechanisme: vouw de fiets uit elkaar zodat het frame nu in een rechte lijn staat. Draai de stelschroef nu zover los zodat u stelbout in het vouwmechanisme kunt drukken. Draai de stelschroef nu handvast en druk daarna de snelsluithendel stevig vast. Controleer nu of de stelbout niet uit het vouwmechanisme kan losraken.
3) Montage van het stuur: vouw het stuur uit zodat het in een rechte lijn met de voorvork staat. Draai de stelschroef nu zover los dat u de stelbout in het vouwmechanisme kunt drukken. Draait de stelschroef nu handvast en druk daarna de snelsluithendel stevig vast. Controleer nu of de stelbout niet uit het vouwmechanisme kan losraken.
4) Montage van het zadel: plaats de zadelpen in de zitbuis, zorg er altijd voor dat de veiligheidsmarkering op de zadelpen niet zichtbaar is. Druk de snelsluithendel stevig vast nadat u de juiste hoogte hebt bepaald. Controleer of de zadelpen niet meer verschoven kan worden.
5) Uitklappen van de pedalen: de pedalen van de fiets zitten omgeklapt gemonteerd. Om de pedalen in de fietsstand te krijgen zit in het pedaal een schuif. Beweeg de schuif om de pedalen te kunnen inklappen. 
Mocht u vragen en of opmerkingen hebben aangaande dit product dan verzoeken wij u deze bijvoorkeur per fax of per e-mail aan ons te zenden. Wij zijn echter ook telefonisch voor u bereikbaar.
 

Rijklaar maken van uw nieuwe vouwfiets

I. Versnellingen afstellen

Afstellen achterderailleur 
· Het afstellen van de achterderailleur doet u door het aandraaien of  losdraaien van twee kleine stelschroefjes op de derailleur. Deze schroefjes hebben vaak de aanduiding "H" (van high) en "L" (van low).
 
· Afstellen hoogste versnelling
 
· Zet de ketting op het kleinste achtertandwiel en het grootste voorblad.
 
· Stel het "H" schroefje zo af dat de derailleur in het midden van het kleinste achtertandwiel staat.
 
· Mocht het niet lukken om de derailleur op het kleinste achtertandwiel te krijgen draai dan met hulp van de stelnippel de kabel iets losser, omdat deze waarschijnlijk te strak gespannen is.
 
· Met hulp van de stelnippel stelt u de derailleur nauwkeuriger af.
 
· De versnelling is goed afgesteld als de ketting niet van het kleinste achtertandwiel afloopt.
 
· Afstellen laagste versnelling
 
· Zet de ketting op het grootste achtertandwiel en het kleinste voorblad.
 
· Stel het "L" schroefje zo af dat de derailleur in het midden van het grootste achtertandwiel staat.
 
· Mocht het niet lukken om de derailleur op het grootste achtertandwiel te krijgen draai dan met hulp van de stelnippel de kabel iets strakker, omdat deze waarschijnlijk te los staat. Zet de kabel niet te strak, omdat ook het kleinste achtertandwiel bereikt moet worden.
 
· Met hulp van de stelnippel stelt u de derailleur nauwkeuriger af.
 
· De versnelling is goed afgesteld als de ketting niet van het grootste achtertandwiel afloopt en niet ratelt. Ook is het belangrijk dat de derailleer niet tegen de spaken aanloopt.
  
Afstellen voorderailleur  
· Ook de voorderailleur heeft twee kleine stelschroefjes op de derailleur. Deze schroefjes hebben vaak de aanduiding "H" (van high) en "L" (van low). De voorderailleur moet evenwijdig lopen met de voorbladen.
 
· Afstellen hoogste versnelling
 
· Zet de ketting op het grootste voorblad en het kleinste achtertandwiel.
 
· Stel het "H" schroefje zo af dat de derailleur in het midden van het grootste voorblad staat.
 
· Mocht het niet lukken om de derailleur op het grootste voorblad te krijgen draai dan met hulp van de stelnippel de kabel iets strakker, omdat deze waarschijnlijk te los staat. Zet de kabel niet te strak, omdat ook het kleinste voortand bereikt moet worden.
 
· Met hulp van de stelnippel stelt u de derailleur nauwkeuriger af.
 
· De versnelling is goed afgesteld als de ketting niet van het grootste voorblad afloopt en niet ratelt.
 
· Afstellen laagste versnelling
 
· Zet de ketting op het kleinste voorblad en het grootste achtertandwiel.
 
· Stel het "L" schroefje zo af dat de linkerbinnenkant van de derailleurkooi net langs de ketting loopt..
 
· Mocht het niet lukken om de derailleur op het kleinste voorblad te krijgen draai dan met hulp van de stelnippel de kabel iets losser, omdat deze waarschijnlijk te strak gespannen is.
 
· Met hulp van de stelnippel stelt u de derailleur nauwkeuriger af.
 
· De versnelling is goed afgesteld als de ketting niet van het kleinste voorblad afloopt en niet ratelt.

II. Zit- en stuurhoogte afstellen

De vouwfiets moet op de gebruiker worden afgestemd om op een zo veilig en comfortabel mogelijke manier gebruik te maken van uw vouwfiets. 
U kunt de zithoogte, de stuurhoogte en de positie van de bedieningselementen op uw persoonlijk gebruiksgemak afstemmen. 
Zorg er bij het afstellen van de zadelpen- en stuurhoogte op, dat u een comfortabele zithouding heeft tijdens het fietsen. Respecteer de veiligheidsmarkering die op de stuur- en zadelpen staan. Houdt er ook rekening mee dat u bij een stop gemakkelijk met uw voeten aan de grond kunt. Stel de positie van de bedieningselementen zo af dat u ze gemakkelijk kunt bedienen.

III. Pedalen monteren

Om schades aan de crankset (het tandwiel en de trappers) tijdens transport te vermijden, worden de pedalen erop niet gemonteerd. U kunt dat zelf doen. Wanneer u de pedalen gaat monteren is het handig om te weten dat er op de pedalen een R en L zichtbaar is. Zo kunt u makkelijk zien welk pedaal u rechts of links moet monteren. Vergeet niet uw pedalen stevig aan te draaien! Wanneer u een tikkend geluid hoort tijdens het trappen, zitten de pedalen niet stevig vast. Kijk instructievideo door te klikken op onderstaande link url.

http://www.youtube.com/watch?v=pi4vABkRzvg
 

IV. Remmen controleren

Raadpleeg tips voor het afstellen van remmen door te klikken op onderstaande links url.

http://www.fiets-rijklaar.nl/imagehandler/contentpopup/Umfed-dbg0116-a.png

http://www.fiets-rijklaar.nl/imagehandler/contentpopup/XfbpQ-dbg0117-a.png

http://www.fiets-rijklaar.nl/imagehandler/contentpopup/yfMkn-dbg0118-a.png

http://www.fiets-rijklaar.nl/imagehandler/contentpopup/sFtze-dbg0121-a.png
 

V. Bandenspanning
Hoe harder een band is opgepompt hoe lager de rolweerstand. De maximale druk staat aangegeven op de zijkant van de band. Houdt er ook rekening mee dat een hard opgepompte band minder plezierig rijdt op een slecht wegdek.
 

Onderhouden
Regelmatig een onderhoud buurt kost weinig moeite, uw vouwfiets blijft soepel rijden, de slijtage is minder en uw vouwfiets blijft er goed uitzien. Bovendien is het stuk veiliger fietsen op een betrouwbare fiets. Dit onderhoudsschema voor de fiets geeft richtlijnen. Het moet aangepast worden aan de omstandigheden.

Na de aanschaf van een nieuwe vouwfiets:

Het is belangrijk op de volgende punten te letten: loszittende spaken (losse spaken zorgen voor een slag in het wiel), de afstelling van remkabels en derailleurkabels (deze rekken uit) en nagaan dat de smering goed is (soms zijn nieuwe fietsen niet helemaal goed gesmeerd).

Voor elke rit:

Controleer de bandenspanning. Controleer de werking van de remmen. Controleer of de snelspanners van de wielen goed vastzitten.  

Tijdens het fietsen:

Wees ook attent op kleine problemen aan uw vouwfiets. Repareer het mankement z.s.m. Bovendien hoe langer u wacht met onderhoud, hoe erger het wordt.

Na elke rit:

Vouwfiets schoonmaken wanneer uw vouwfiets erg smerig is geworden. Wacht niet te lang met het schoonmaken, omdat opgedroogd vuil een stuk moeilijker te verwijderen is. Het beste kunt u na elke twee, drie ritten de fietsketting even met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil voorzichtig van de ketting. Zorg er wel voor dat u het vuil niet tussen de schakels wrijft.

Maandelijks:

Smeer de fietsketting. Maak deze zonodig goed schoon. Controleer de werking van de derailleurs. Smeer de derailleurwieltjes. Ga na of alle bouten en moeren nog vastzitten. Vervang roestige exemplaren. Gebruik vaseline om roestvorming tegen te gaan. Controleer de buitenbanden op scheurtjes en zwakke plekken. Controleer het wiel op losse spaken. Vooral bij nieuwe wielen moet u de spaakspanning de eerste maanden geregeld worden nalopen. Loop de zijkant van de velgen regelmatig na. Verwijder olie, vet, zand en modder voor een betere remwerking. Door zand te verwijderen verleng u bovendien de levensduur van de remblokjes en velg.

Driemaandelijks:

Maak uw vouwfiets grondig schoon. Tijdens het schoonmaken komt u mogelijk gebreken aan uw vouwfiets tegen. Controleer de zadelhoogte. Controleer of er geen speling in het balhoofd zit. Dit doet u door naast uw vouwfiets te gaan staan en de voorrem in te knijpen en uw vouwfiets langzaam naar achter en naar voren te bewegen. Het balhoofd moet spelingvrij zijn. Ga na of er geen spelling in crankstel zit. Controleer de toestand van de remblokjes.

Halfjaarlijks:

Ga na of de ketting en cassette vervangen moeten worden. Kabels nalopen op slijtage. Veeg regelmatig met een doekje het vuil van de derailleurwieltjes. Controleer het lakwerk van het frame.

Jaarlijks:

Controleer of er geen spelling in de naven zit. Draai de naven niet te vast aan, omdat het de rolweerstand verhoogt. Te los is ook niet goed, omdat dan de slijtage groter is en er kan vuil in de naven komen. Verwijder de derailleurwieltjes uit de derailleur en maak deze goed schoon te maken. Smeer één keer per jaar de scharnierpunten van de derailleur. Eens per jaar smeer je de draaipunten en veren van de remmen. Verwijder één keer per jaar de pedalen, om te voorkomen dat deze vast komen te zitten. Verwijderen één keer per jaar de zadelpen en stuurpen, om te voorkomen dat deze vast komen te zitten.

Onderhoud middelen
Hieronder, wordt verwezen naar geschikt onderhoud- en poetsmiddel om bepaalde onderdelen (ketting en derailleur ) mee in te vetten. Een voorbeeld van geschikt poetsmiddel is bijvoorbeeld poetsolie WD-40. De stalen (vouw)fietsonderdelen worden beschermd tegen roest door gebruik te maken van blanke lak spuitbus. Dit is verkrijgbaar bij gewone winkels en natuurlijk fietsspeciaalzaken.

Raadpleeg checklist van de genoemde tips door te klikken op onderstaande links url.

http://www.fiets-rijklaar.nl/imagehandler/contentpopup/IGfQZ-dbg0120-b.png
 

Checklist:

Zit alles goed vast? 

  • Stuurbocht en stuurpen beide goed vast? 

  • Zadel en zadelpen allebei vast? 

  • Asmoeren van de wielen goed aangedraaid? 

  • Pedalen en cranks goed vast? 

  • Handvatten goed vast? (als warm weer wordt kunnen ze nog losser gaan zitten) Oplossing: vervangen, en als je dat echt niet wilt kun je proberen met (haar)lak in handvat te spuiten ze weer vast te krijgen, of een trekband stevig eromheen te trekken

Remmen? 

  • Remt de fiets goed? Je moet een noodstop kunnen maken? Twijfel je? Laat je vader of moeder zelf fietsen en remmen. Remt je fiets niet goed? Check slijtage aan remblokjes, lopen remkabels soepel? Oplossing: vervangen en/of smeren

Banden? 

  • Zorg dat je banden goed zijn opgepompt. Zachte banden zijn gevaarlijk in de bochten en je hebt snel kans op een lekke band. 

  • De banden van je fiets mogen niet te versleten zijn. 

  • Met goed opgepompte banden fiets je een stuk lichter, en kun je vaker de Berg op :)

Ketting? 

  • De ketting moet niet te slap zijn want dan loop je het risico dat de ketting er af gaat als je veel kracht zet de Berg op, of dat de ketting eraf klappert in de afdaling (en bij fietsen met een terugtraprem kun je dan niet meer remmen en dat wil je echt niet) Oplossing: ketting stellen door wiel verder naar achteren te plaatsen. 

Speling? 

  • Controleer of er speling op je balhoofdstel (stuurinrichting) zit. (kan het stuur op en neer terwijl alles goed vastgedraaid zit?) Oplossing: lagers afstellen als de speling te veel is.

  • Wielenassen speling? (kan het wiel zijdelings bewegen terwijl de asmoeren goed vast zitten?) Beetje speling is niet onveilig. Te veel speling moet verholpen worden Oplossing: lagers afstellen

  • Verende voorvork. Heeft je fiets een verende voorvork dan kan er speling op de vorkpoten komen. (lijkt op balhoofdspeling) Als dit te veel speling is moet de vork vervangen worden. Kan niets aan worden gesteld. 

Pedalen / Schoenen

  • Pedalen willen nog wel eens glad zijn. Je glijdt er dan gemakkelijk af, zeker als je veel kracht zet, op de pedalen gaat staan of plotseling moet uitwijken. Dat geldt ook voor je eigen schoenen. Te harde zolen, sandalen of slippers zijn niet veilig om mee te fietsen.

De dag staat in het teken van vrolijkheid en positiviteit. Het is jammer als dat feest niet door kan gaan doordat we een fiets moeten afkeuren. Afgelopen jaren is dat helaas een paar keer gebeurd. Best veel fietsen hebben we gelukkig op het laatste moment toch snel veilig genoeg gekregen (met kunst en vliegwerk). Dit jaar zal daar veel minder tijd voor zijn omdat er heel veel aanmeldingen zijn. Het is dus echt belangrijk dat je van te voren zelf met je fiets aan de slag gaat (of laat gaan).